zaterdag 30 november 2019

€ 0,11

Alsof mijn lijf wist dat we vandaag zo min mogelijk moesten uitgeven, was het zo lief om me tot 10.30 uur te laten slapen.
Daardoor heb ik niet zowel ontbeten als geluncht, maar ik heb er een brunch van gemaakt.
Onze puber sliep natuurlijk ook uit, alleen manlief was er vanochtend op tijd uit.
Die at weer wat cornflakes met melk.

Tussen de middag nam zoon een pakje ramen-noodles, man brood met beleg en ik brunchte met het volgende:

Het drinken van vandaag was thee, water en siroop en die laatste is na vandaag echt op, er is nog net genoeg om iedereen vanavond van 1 glaasje te voorzien.

Vanavond aten we de laatste rest van de chili con carne met zelfgemaakte tortilla´s. We hadden er nog 3 over van de vorige keer en hebben er met het laatste beetje meel (nou ja, we hebben nog iets van 150 g over) nog 6 bijgemaakt. Nog wat van de ijsbergsla en tomaten die we hadden erbij, kaas geraspt en erbij en smullen maar.

Natuurlijk ook nog de laatste cijfers van vandaag, en we hebben uiteindelijk € 0,11 over van ons maandbudget van € 148,-.







Wat hebben we geleerd van deze maand?
Een aantal dingen:
1. Het is mogelijk om te eten en drinken van € 2,- per persoon per dag.
2. Het is zelfs mogelijk om redelijk gezond te eten (vinden wij tenminste, je kunt natuurlijk gaan mopperen dat we niet aan de 2 stuks fruit en 3 porties groente per dag zijn gekomen, maar als je dat wilt, is dit naar mijn mening niet te doen)
3. Een vriezer is wat ons betreft vrijwel verplicht. Daardoor kun je grote hoeveelheden koken en meteen invriezen. Dan kom je niet in de verleiding om toch nog wat extra te eten (want het is zo lekker) en je hoeft niet 3 dagen achter elkaar hetzelfde te eten. Voor ons heel belangrijk.
4. Als je niet kunt koken of er geen tijd voor hebt/denkt te hebben, is het vele malen moeilijker.
5. Je wordt heel moe van het continu moeten nadenken wat je nog wel en niet kan met het geld dat je over hebt.
6. Geld voor "lekkers" (snoep, koek, biertje, wijntje, speciale kaas of worst) is er niet als je verder gezond wilt eten.
7. Om het eten niet al te snel "saai" te vinden, is een volle kruiden- en specerijenkast ook verplicht. Ik denk dan ook dat als je langer in deze situatie zit, je er alles aan moet doen om te zorgen dat je op de een of andere manier aan verschillende kruiden- en specerijen komt.
8. Zo voor een maand is dit wel te doen, 2 maanden misschien ook nog wel, maar daarna ga je je arm voelen, vind ik. En eerlijk is eerlijk, als je maar zo weinig overhoudt om van te eten/drinken, dan ben je naar de maatstaven van onze maatschappij ook gewoon arm.


Dit was de 2 euro challenge (vanavond volgen we hem natuurlijk nog wel netjes, dus we drinken alleen thee, water en 1 glaasje siroop en nemen ook niets te snoepen), ik weet niet of we het ooit nog een keer gaan doen, maar het was in ieder geval heel leerzaam!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten