vrijdag 1 november 2019

Biologisch rundvlees.... doe ff normaal zeg

Normaalgesproken kopen wij zoveel mogelijk biologisch vlees en melkproducten, omdat we dat belangrijk vinden. En bij het begin van deze challenge wil ik niet ineens vlees gaan kopen, omdat het zoveel goedkoper is, terwijl ik nog prima spul in de vriezer heb liggen, dus vanavond eten we "gewoon" bio-vlees.

Maar om bij het begin te beginnen, het ontbijt:
manlief nam een pannenkoek met stroop en ik had joghurt met banaan en muesli. De pannenkoek hadden we nog liggen van eergisteren, dus dan gaan we die natuurlijk niet ineens weggooien, want eten verspillen is in dit huishouden bijna een doodzonde ;)

Toen heb ik het soepvlees erbij gepakt, om alvast voor te koken voor vanavond. En mensen, wat een ontzettend goed stuk "tellerfleisch", zo mooi heb ik het nog niet eerder gehad.


Het vet heb ik er af gesneden, want dat wil ik gaan gebruiken om te bakken. Gek misschien, maar heb ik nog nooit eerder gedaan. Vervolgens het vlees in een pan met water en runderbouillonblokjes gedaan (krijg je toch de beste smaak vinden wij). Dit stuk (500 gram) kostte me trouwens € 4,-. Niet verkeerd voor vlees van vrijlopende, biologisch gehouden koeien.



Tussen de middag werd er gegeten: brood met beleg, pannenkoek met iets en knäckebrot met roomkaas, tomaat en bieslook.

Ik merk wel dat we nog erg moeten wennen, want we hebben vandaag geldtechnisch zeker nog teveel gebruikt, alhoewel ik van het vlees nog een kwart opzij heb gelegd (is natuurlijk niet zoveel na het koken) voor een ander keertje. Maar goed, hopelijk gaat dat in de loop van de tijd beter worden.
Het eten van vanavond heeft in ieder geval in totaal ca. € 4,- gekost, wat natuurlijk vooral komt door het vlees.

Als eerste heb ik een deel van het afgesneden vleesvet zachtjes uitgebakken (foto rechtsonder bij het begin, rechtsboven nadat het helemaal uitgebakken was).
Toen de uien gebakken, aardappels erbij en als laatste het heel dun gesneden vlees. Op smaak maken met zout, peper en karwijzaad, nog wat vers geknipte bieslook erover, augurk erbij en eten maar!


Dan nu nog de financiën. Ik kwam er achter dat ik nog wat voorraad was vergeten, zoonlief greep een pak appelsap (aaaaarrghhh) en verder hebben we nog wat kleine dingetjes gebruikt, die ook gerekend moeten worden, dus hier het lijstje:

oftewel, na aftrek van alles wat we extra gebruikt hebben en ik nog vergeten was te rekenen, hebben we voor de rest van de maand nog € 95,13 over

1 opmerking: